Sider

fredag den 18. april 2014

01.11.13 - Aksels fødsel



Lille Aksel kom til verden 1. November 2013. Det var en hurtig og god fødsel, men jeg har alligevel haft dette indlæg liggende nogle måneder. 

Her kommer der en fødselsberetning:


Den 31 oktober, 38+4 havde jeg almindelig tid hos jordemoder!
Hun sagde at jeg havde en 3 kg baby der stod meget langt nede i mit bækken, så jeg ville nok få en meget hurtig fødsel når det gik igang.
Hun kunne ikke sige noget om hvornår fødselen ville gå igang, men jeg sagde at jeg kunne mærke at det ville være snart!

Min far havde været så sød at køre mig og invitere mig på frokost bagefter, samt handle lidt.
Alt dette foregik med mange plukveer og jeg blev ved med at sige at jeg tror snart det går igang.

Resten af dagen havde jeg det skidt og lå på sofaen.
Da Anker var puttet, sagde jeg til manden at jeg ville tage et bad, for jeg magtede ikke at møde på fødegangen med fedtet hår, hvis det blev i nat! Herefter gik jeg i seng. 
Ved 22 tiden vågnede Anker med feber og han kom ind og ligge i vores seng, hvorefter vi alle sov.

Klokken 02.15 vågnede jeg med et sæt og et "smæld" inde i maven og sprang ud af sengen!
På bedste Hollywood maner sagde det plask, lige ned på gulvet!
Sagde højt til manden:"der gik vandet" 
Han sprang ud af sengen og ringede straks til mine forældre at de skulle komme og hente Anker!

Herefter gik han igang med at tørre vand op, hele vejen fra sengen og ud på badeværelset!
Da jeg som sagt med stor sandsynlighed ville få en hurtig fødsel, grundet babys placering i bækkenet og min historik med Anker, ringede jeg straks til fødegangen.

Vi aftalte at jeg skulle ringe igen når der kom veer.

Jeg får hurtigt pakket tasken færdig og midt i al forvirringen stod Anker op.

Han kom ind i stuen og bad om at se Brandmand Sam!

På med dvd og i ren befippelse stak manden ham en halv plade chokolade!
Det opdagede jeg da Anker glad sagde til mig:"se mor, stor kagelade".

Klokken 3 stod mormor og morfar her og tog Anker med hjem!

Jeg havde stadig ingen veer, så jeg skyndte mig at få lidt at spise og gik i seng igen. Ikke fordi jeg kunne sove, men for at slappe lidt af.
Ved 4 tiden begyndte jeg langsomt at få lidt veer, men de var meget korte og kom  med 5-10 min mellemrum.
Klokken 5 ringede jeg alligevel til fødegangen igen og pga. Min historik med hurtig fødsel og min kæmpe frygt for at føde på vejen derind, så syntes de vi skulle komme!
Vi Ankom til føde modtagelsen ved 6 tiden, med absolut ingen veer! 

Vi blev mødt af en sød jordemoder der undersøgte mig og kunne konstatere at jeg var 4 cm åben. Selvom vandet var gået, løsnede hun hvad der svarede til en mindre pool igen.
Hun kørte en hjerterytme kurve på Aksel og den var lidt høj, så jeg skulle blive liggende med måleren om maven.
Får at få lidt gang i veerne gav hun mig lidt akupunktur.

Ved halv otte tiden, var der vagtskifte og endnu en sød jordemoder, Trine kom og sagde hun syntes vi skulle gå på fødegangen.

Da jeg stadig ikke rigtig havde veer, var jeg en stor undskyldning over at vi var kommet og de skulle bruge tid på os.
Men igen, grundet historik med hurtig fødsel og Aksels lidt hurtige hjerterytme, fik jeg besked på at det var skam iorden. 

Vi kom på fødegangen og jeg fik en kluks også ventede vi ellers igen. Jeg havde lidt sporadiske veer, men ikke nogen der bed.
Ved 9 tiden bad jeg hende om at undersøge mig igen, ligesom for at se om der var sket noget. Nu 5 cm åben og mig endnu mere utålmodig.
Jeg kunne mærke jeg var sulten, så bad om lidt morgenmad inden det gik løs. Jordemoderen hentede noget ristet hvidt brød med smør og rød saftevand. Hun undskyldte lidt for den kedelige anretning, men for mig der ikke har spist lyst brød i over 1 1/2 år, smagte det himmelsk. 
Jeg sad altså klokken 9.15 og spiste morgenmad, grinte og bandede over at nu måtte det godt til at gå igang.
Herefter begyndte veerne for alvor,
9.30 ville jeg gerne op at stå, så jeg kunne bevæge mit bækken i veepauserne, så jeg kunne hjælpe lillebror med at roterer ned gennem bækkenet.
Sengen blev kørt op og jeg fik en sækkestol jeg kunne læne mig ind over når veerne kom.
9.40 havde jeg vestorm og mindre krise, jordemoderen tilbyder mig nogle såkaldte "bistik", jeg får bestemt fremstammet at jeg ikke skal ha noget! Med et smil og glimt i øjet svarer hun "nej, nej selvfølgelig"
En ve senere beder jeg om en varmepude til lænden, da det hjalp mig godt ved Ankers fødsel.
Jordemoderen går ud for at lave sådan en til mig, her var klokken 9.45.

Et par minutter efter hun var gået, fik jeg pludselig fornemmelsen af kraftige spark ned af i bækkenet og jeg var ikke i tvivl om at det var presseveer, så jeg begynder at gispe for at holde dem tilbage, hvorefter jeg bestemt råber til min mand at han skal ringe efter jordemoderen NU!

Hun kommer løbende og får mig hurtigt og bestemt op på briksen og konstaterer at jeg er helt åben og klar til at presse.

Jeg havde ønsket at føde stående så hun spørger om jeg vil op igen? Jeg vælger at jeg vil blive på sengen, men modsat Ankers fødsel så var dette mit eget valg og det der føltes rigtigt. 

Klokken 10.00 efter få presseveer blev Aksel født og kom op på min mave!

En af jordemoderens første kommentarer var:" det var godt i var her, ellers havde du født på vejen".

Aksel tilbragte lidt over en time på min mave, hud mod hud, før han blev målt og vejet.

Perfekt baby dreng på 50 cm og 3080 gram.

4 1/2 time efter fødslen tog vi hjem. 

Jeg har også skrevet om Ankers fødsel, find den under tagget fødselsberetning.



3 kommentarer:

  1. Jeg bliver altid lidt rørt, når jeg læser/hører om folks fødsler - tak fordi du vil dele din(e) og tillykke med Aksel! Godt at I var på hospitalet, da det først gik i gang, for han havde da godt nok fart på.

    SvarSlet
  2. :o) sikke en skøn beretning..

    Begge mine fødsler er også startet med vandafgang.. og det har jeg været glad for, for ellers havde jeg vidst også født i bilen.. :o) Begge gange har jeg åbnet mig ca. 5 cm uden at mærke en ve.. fra 1 ve, til Casper var ude, gik der mindre end 5 kvarter..

    Godt at du selv følge at det var rigtigt med fødelejet denne gang.. det er ufedt hvis det ikke bliver som man gerne vil have..

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...