Sider

lørdag den 5. november 2011

DIY: Hagesmæk

DIY hagesmæk

Efter dette ta da indlæg på hagesmække fik jeg lyst til at lave min første DIY.

Denne hagesmæk er super hurtig at lave og du slipper for at bruge tid på skråbånd!

hjemmesyet hagesmæk

1. Find en hagesmæk at tegne efter. Denne har jeg købt fordi jeg kunne lige formen, dog syntes jeg den var for kort.

DIY hagesmæk

2. Fold papir og hagesmæk på midten. Lig den foldede hagesmæk helt tæt op af den foldede kant på papiret. Således kan du få et helt symmetrisk hagesmæk mønster.
 Efter at have tegnet toppen af, rykker jeg bunden lidt længere ned inden jeg tegner denne efter. På denne måde får mit mønster en længde på 43 cm, som jeg finder passende for en hagesmæk.

DIY hagesmæk

3. Nu har jeg så et mønster der kan bruges hvis man ønsker skråbånd rundt i kanten på hagesmækken.
Da denne hagesmæk skal syes sammen i kanten laver jeg endnu et mønster med en 1/2 cm i sømrum.

DIY hagesmæk

4: Det ønskede stof ligges med forsiden op ad. På bagsiden benytter jeg frotte med gummi. Frotteen skal vende ned af så gummisiden vender ind i hagesmække.

DIY Hagesmæk

5. Mønsteret lægges så det passer fint med stoffets mønster. Herefter skæres/ klippes der gennem begge stoffer.

DIY Hagesmæk

6: Vend stoffet ret mod ret og hæft sammen.

DIY Hagesmæk

7: Sy hele vejen rundt en 1/2 cm inde. Lad et stykke stå åben for neden (se billed 8)

DIY Hagesmæk

8. Vend ret siden ud af det åbne hul i bunden

DIY Hagesmæk

9. Vend omhyggeligt stoffet i bunden ind ad, så det passer med syningen.

DIY Hagesmæk

10. Sy en stikning hele vejen rund, således bliver hullet i bunden også lukket.

hjemmesyet hagesmæk

11. Sy velcro på enderne i halsstykket. Her kan du også vælge at bruge trykknapper.

hjemmesyet hagesmæk

12. Hagesmækken er nu færdig

DIY Hagesmæk

Ønsker du lidt sjov og ballade i form af en applikation, så gør dette mellem billede 5 og 6.

Er der noget der er uklart eller du ikke forstår, så sig endelig til.

God fornøjelse:-)

16 kommentarer:

  1. Sikke fint! Det skal jeg prøve lige så snart jeg kommer hjem til min symaskine! Super DIY for en nybegynder som mig:-)
    Rigtig god weekend!

    SvarSlet
  2. Tak Dorthe, godt at høre at den er nem at forstå!
    Glæder mig til at se dine hagesmække når du engang er kommet hjem til Danmark og symaskinen igen!
    Rigtig god weekend til dig også

    SvarSlet
  3. Ej sikke en fin DIY, den skal jeg huske når jeg skal lave en hagesmæk næste gang ;0) Mvh Dorthe

    SvarSlet
  4. Hey, dem der hedder Dorthe kan lide min diy, fantastisk;-)

    SvarSlet
  5. ej tusind tak skal du have :) den gemmer jeg lige.

    SvarSlet
  6. Jeg skal helt sikker følge din DIY på hagesmække :)

    Hvor er du købt den der skærer henne? (den der ligner en pizzaskærer i mini format ) :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du kan bruge min DIY.

      He he, min pizzaskærer er en patchworkskærer og den er et fantastisk redskab! Den her har jeg købt i stof og stil og den koster kun 44 kr.

      Se her:
      http://www.stofogstil.dk/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=4475&articleid=15412

      Kan også anbefale skærepladen til:

      http://www.stofogstil.dk/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=4475&articleid=15414

      Slet
    2. Hold da op det var billigt, så skal jeg helt sikkert derhen og købe det :-)

      Var inde i en patchwork shop igår og de ville have over 130 til 300 kr for sådan en skærer - det syntes jeg var lidt dyrt.

      Slet
    3. Wow ja det var dyrt!
      Jeg kan anbefale denne fra stof og stil, jeg købte min i august og har brugt den meget og jeg har endnu ikke skift blad på den!

      Når nu du sparer så meget så tag deres patchwork lineal med også, den er altså også godt at have til div. syprojekter!

      Slet
    4. Har os tænkt på at kører forbi deres butik i morgen og købe alle 3 ting, for det ser vildt nemt ud med den skærer, så skal man næsten ikke bruge saks :-)

      Så tak for tippet

      God søndag

      Slet
  7. Hvor det en fin diy du har lavet. Den skal jeg huske næste gang den står på hagesmækker. Så mange tak.

    SvarSlet
  8. Tusind tak for en fin DIY - på noget, jeg altid har bøvlet lidt med! Det bliver en leg at sy hagesmækker fra nu af. :-)

    Håber det er OK at jeg har linket til din DIY på min blog?

    /Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria, super dejligt at høre du kan bruge min DIY:-)
      Jeg bliver altid glad når folk linker til mig når de bruger mine idéer, så det er ikke bare ok, det skal du da have et tak for;-)

      Slet
  9. Det ser jo overskueligt ud :-) Men hvor finder man frotte med gummibelægning?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er faktisk super nemt! Jeg har købt mit frotte med gummi også i både stof2000 og i Stof og Stil, jeg kan bedst lide kvaliteten i den fra Stof2000, den er blødest:-)

      Slet
  10. Hej Line.
    Det virker til at være til at gå til - Det må jeg hellere prøve :-)
    Tak for en hyggelig blog - er lige blevet fast læser og bloglovin'
    Mvh Fra Julie Maria
    www.klokkinder.blogspot.dk

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...