Fra bogen Connected Marketing, edited by Justin Kirby and Poul Marsden |
Jeg har en uddannelse indenfor marketing og det er på denne bagrund dette indlæg bliver skrevet, simpelthen fordi jeg syntes det er spændende.
Blog marketing, hvad er jeres holdning?
Vi bruger jo vores blogs til mange forskellige ting, blandt andet også til at anbefale produkter, firmaer, service, markeder og andre begivenheder.
Jeg har gennem den seneste tid oplevet en ændring i måden produkter og andet bliver markedsført her i vores lille blogosfære (også kendt som blogland!).
Sponsor give aways har været her længe.
Det jeg taler om er sponsor indlæg, altså indlæg hvor personen på den ene eller andet måde bruges som talerør for et produkt eller brand. (jeg taler ikke om banner reklamer i top eller siden)
Hvordan modtager du det som læser?
Har det nogen betydning for dig om et produkt bliver anbefalet fordi bloggeren bare er helt vild med dette mærke, eller fordi personen på den ene eller anden måde er blevet betalt for denne anbefaling?
|
Inden for blog marketing er der flere fremgangsmåder.
Blogvertorials: Når firmaer beder en tredje part om at tale positivt om deres produkt. Dette kan bl.a. gøres ved at bede dem teste noget og blogge om det eller ved betaling.
Det kan også være at firmaer sender deres produkter til bloggere for at teste dem, men det er op til bloggeren selv om de vil skrive om produktet. På denne måde kan det jo gå begge veje, er produktet godt, vil det jo helt sikkert afføde positive indlæg og ligeledes hvis det er dårligt, kommer der måske negative indlæg.
Business blogs: hvor firmaer selv opretter blogs for at blogge om deres produkt, her er afsenderen klar og tydelig for læseren. Det er jo egentlig det mange af de kreative blogs er, en business blog for eget mærke, blog butik, amio eller andet.
Faux blogs ( også kaldet flogs): Hvor man opretter blogs der taler positivt om et produkt, men man skjuler afsenderen.
Dette kan ligeledes sidestilles med når man betaler bloggere for at tale pænt om et produkt uden at afsløre at det er et sponsor indlæg.
Den sidste form for blog marketing er der flere eksempler på kan backfire! Dette kan både skade firmaet og bloggeren hvis det opdages at man betaler nogen for at tale pænt om deres produkt uden at skilte med det. Læseren er altså ikke klar over at det faktisk er en reklame!
Hvorfor er blog marketing relevant?
Vi kender jo alle det at reklamer ikke rigtig trænger ind mere, vi har filter på når ser, hører eller læser dem.
Dette filter har du som oftes ikke slået til hvis du får en anbefaling af en ven, familie eller som her en blog du læser. Dette kaldes word of mouth markedsføring og det er den form der benyttes når et produkt bliver anbefalet i et blogindlæg.
Nå, det var lidt fakta!
Nu kunne jeg med faglige briller godt tænke mig at høre hvad du syntes om det?
Hvad føler du når der midt i de kreative, dagligdagens trummerum og andre personlige indlæg pludselig kommer et reklame indlæg?
Vil du føle dig snydt hvis et produkt blive rost til skyerne på en blog og du så senere fandt ud af at bloggeren var betalt for at have den mening?
Sidst men ikke mindst, the million dollar question! Vil du i højere grad prøve et produkt du har læst om hos en af dine ynglings bloggere, frem for, hvis du bare havde hørt om det i en almindelig reklame?
Dette indlæg er ikke til for at dømme nogen, jeg har derfor ikke linket til nogen for at vise eksempler. Indlægget er udelukkende pga. interesse for marketing og et forsøg på at få min barsel ramte hjerne tilbage på sporet!
So please let me pick your brain, skriv en kommentar til dette indlæg.
Spændende emne, særligt fordi danmark jo stadig er meget langt bagude hvad gælder professionel blogging. I det store udland er der rigtig mange der lever af at blogge, fordi de får reklameindtægter på både bannere og indlæg. Jeg er en af de bloggere, der får mange henvendelser fra firmaer der gerne vil have sine produkter omtalt på den ene eller anden måde. Jeg vælger udelukkende de produkter der tiltaler mig, og som jeg har en personlig interesse for. Og jeg forligtiger mig aldrig til at tale positivt om noget, men kommer med min helt ærlige mening. Det er et ret vigigt aspekt i det, syntes jeg!
SvarSletJa, jeg ville føle mig snydt, hvis jeg læste om et produkt der blev rost, og så var det kun fordi bloggeren var blevet betalt for det.
SvarSletJeg mener, at bloggernes store styrke er deres selvstændighed og integritet, og hvis det skal bruges i en markedsførings sammenhæng, så skal det bibeholdes.
Vi som læsere har jo netop ikke dette "reklame-filter" på, men hvis der sniger sig flere og flere skjulte eller ikke skjulte reklamer ind, så kommer filteret jo mere og mere på.
Jeg syntes bloggere skal være glade for den selvstændighed og troværdighed de har, og passe på med ikke at smide den væk.
Jeg syntes det er fint, de får ting at afprøve, men tydelighed mener jeg virkelig er vejen frem.
Jeg har læst på nogen mode blogs, de har "sponsorede indlæg". Så længe de gør opmærksom på det, fx. med et lille mærkat er det da ok, men det virker fjollet og utroværdigt på mig.
Fx. læste jeg pludseligt et sted, et indlæg om at deltage i et eller andet lotteri, og det passede slet ikke ind i hendes sædvanlige stil eller emnevalg. Da jeg i bunden af indlægget så det var sponsereret kunne jeg bedre forstå det.
Men jeg vil hellere have, bloggere skriver om det de falder over, opdager er fantastisk osv.
Jeg kan dog godt forstå, nogen prøver at bruge det i en markedsførings sammenhæng, for jeg tror da udviklingen går i den retning, at bloggere kan blive et magtfuldt medie.
Det er et spændende emne, og jeg kan fortælle jeg hverken har reklamer, skjulte eller synlige sponsorede indlæg, eller modtager produkter eller gaver til give aways.
Men jeg har også en ny blog, selvom jeg har læst med læææænge her i blogland :-)
Som udgangspunkt synes jeg at det er i orden at bloggere får tilsendt produkter til at teste - men jeg synes det er vigtigt med en oprigtig anmeldelse, så bloggeren ikke er forpligtet til at rose et produkt der egentlig ikke fortjener det.
SvarSletNår det så er sagt, så synes jeg, at visse sponsorerede indlæg virker meget mærkelige. Et eksempel er, som nævnt ovenover, indlæg på modeblogs der omhandler lotteri. Da jeg så et par af disse indlæg undrede jeg min noget. Jeg tror, at det er fordi det ikke er som med en shampoo eller et par støvler som man kan prøve og skrive om det er et godt produkt eller ej. Når man bare bliver betalt for at skrive om noget, man ikke som sådan har testet synes jeg det får en lidt modsat effekt hos mig. Det virker utroværdigt.
Til gengæld skal jeg gerne indrømme, at jeg har større tendens til at overveje et produkt efter at have læst en positiv anmeldelse på en blog - hvor bloggere rent faktisk har testet produktet.
Det er et interessant emne som er værd at overveje, både for bloggere og virksomheder (det skal jo også gerne virke efter hensigten for dem).
Julia: Ja jeg syntes jo det er super spændende, det kan jo måske være lige sådan noget jeg skal ud og lave når jeg engang får job efter barsel.
SvarSletJeg tror at det er godt at du har gjort dig nogle tanker over i hvilket omfang og under hvilke præmisser det skal foregå på din blog.
Retro rejen og Dyveke: Sjovt i skriver begge om det samme sponsor indlæg på en mode blog. Ja, det er jo et godt eksempel på at det altså ikke er lige meget hvad man reklamerer for på sin blog, det skal passe ind i konteksten.
SvarSletvirkelig godt og interessant indlæg, vi har haft en del undervisning i samme dur på Københavns Erhvervsakademi og jeg har egentlig den holdning at jeg til hver en tid vil skrive om de produkter jeg selv synes godt om og ikke lade mig påvirke af et firma jeg som sådan ikke har interesse for.
SvarSletHvis firmaet vælger at tilbyde mig en gratis prøve på et produkt vil jeg blogge ud fra mit synspunkt og ikke firmaets.
I sin enkelthed ville det heller ikke give mening hvis almene mennesker gik rundt og anbefalede en bestemt slags rynkecreme hvis de ikke har prøvet cremen.:)