Sider

torsdag den 4. april 2013

Fødselsdag i vuggestuen

Anker har selvfølgelig også haft lidt lækkert med til vennerne i vuggestuen:
fødselsdags frugtspyd


fødselsdags frugtspyd

I Ankers vuggestue er der ingen sukkerpolitik! Ja du læste rigtigt, der er ingen regler for hvor meget sukker børnene må indtage!
Jeg var ærligtalt i chok første gang jeg opdagede at de havde spist kage! Jeg må indrømme at jeg ikke i min vildeste fantasi havde regnet med at man gav kage til vuggestue børn, jeg havde sådan en ide om at alle vuggestuer selvfølgelig er sukkerfrie!

Når men jeg blev klogere! Jeg har udtrykt min utilfredshed, men har indgået et kompromis!
Når der severes kage, skal Anker selvfølgelig ikke sidde og kigge langt efter de andres, så han må også få, men de behøver ikke at stop fodre ham! Dog har vi været ude for at der har været kagemand med slik på og det går altså over min grænse, så nul slik har vi beordret!
Anker har aldrig fået slik som vingummier o.lign. og jeg ønsker heller ikke at han får den slags endnu.

Nu er det ikke for at være vildt streng eller noget, Anker får både Chokolade, is og kage til festlige lejligheder. Men når det kommer til mit barns sukkerindtag, så vil jeg gerne vide hvor meget det er og begrænser det til hverdag.

Så når Anker har fødselsdag får han lækker frugt med i stedet. Jeg sørger for at finde noget frugt de ikke får til dagligt i vuggestuen og laver en fin indpakning, så de får en ekstra oplevelse (det kan også være de små poder slet ikke opdager det, men jeg syntes de er visuelle indbydende!)

Jeg klippede den skarpe spids af til slut, så der ikke var nogen der kunne stikke sig på den. Da vi serverede dem, skubbede vi alligevel frugten af pinden til de helt små.

At dømme fra de mange små glæde ansigter så kunne børnene godt lide deres frugt.

Jeg ved ikke om jeg er speciel streng omkring det sukker, men er der noget jeg ved noget om så er det lige præcis sukker.
Jeg spiser jo selv efter en klinisk insulin sænkende kur (og har gjort det mere eller mindre siden 2009) da jeg er insulin resistent og har PCOS. Så sukker er noget jeg ikke selv spiser, faktisk er min kur så streng at alt det frugt jeg serverede indholder for meget frugtsukker til at jeg må få det.

La mig høre, hvordan har du det med blandingen af børn, vuggestuer og sukker?

Mangler du inspiration til sjove sunde snacks til børn så har jeg samlet en masse ideer HER.

12 kommentarer:

  1. Jeg har det meget afslappet til min drengs sukkerindtag. I hans vuggestue er der sukkerpolitik, så det er ikke noget vi skal tænke over. Herhjemme i weekender og til fest må han gerne smage alt, dvs. sukker, stærke ting, kaffe etc. Vi sætter en begrænsning på hvor meget han må få og siger stop når han ikke må få mere. Det vigtigste for mig, er at vi som forældre ikke "tvinger" andre til at følge vores regler, hvad enten det er til den ene eller anden side. Jeg vil ikke ses ned på hvis jeg giver mit barn sukker og jeg skal heller ikke se ned på andre der vælger anderledes end mig.
    Kan sagtens forstå din opmærksomhed på sukkerindtag og som mor er det dit valg hvorledes du opdrager dit barn :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit indput:-)
      Anker får også lov til at smage rigtig mange ting, tager far stærk chili på maden og Anker beder om at smage, ja så får han lov til det.
      Vi laver mad til hele familien og vi skeller ikke til om det skal være specielt børnevenligt. Skal vi have karry, ja så skal det smage af karry og ikke bare være en gul sovs.
      Han skal smage så mange smagsnuancer som muligt!

      Nu spiser vi helt naturligt ikke meget kage herhjemme, men Ankers far er lidt en slik mund, så der falder også lidt af til Anker.
      Han får i ny og næ et stykke mælkechokolade til dessert eller en chokolade kiks.
      Kigger jeg på mine to sidste indlæg så har Anker da også chokolade i hånden i det ene og chips i det andet, så nej ikke fanatisk!

      Jeg vil bare have lov til at bestemme hvornår og hvor meget.

      Første gang jeg opdagede han havde fået kage dernede, var han ingengang fyldt 1 år og det blev jeg vildt forarget over! Jeg havde jo planlagt den første kage skulle være når han blev 1 år!


      Slet
  2. Hvor er det en FANTASTISK idé - håber det er okay jeg nupper den? :)
    - David har jo os snart fødselsdag og skal have noget med i vuggestue og jeg vil ikke bare diske op med kage, fordi det spiser min søn ikke rigtig - han bryder sig ikke særlig meget om det! og det er jo skønt så længe det vare :-D

    Så det en super idé det med frugt spyd, den går man ikke galt med i byen, så mange tak fordi du delte det med os andre :-)

    Jeg har ikke noget imod at David smager på kage, hvis vi selv bager engang imellem - men han siger bare nej og det er jo super skønt..

    Han spiser heller ikke slik, for jeg synes godt han kan vente med at få det til han en dag egentlig ved hvad det er :-)

    Kh Sabrina

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt du også kan bruge dem:-)
      Børnene kunne rigtig godt lide dem og du kan jo varierer frugten som du lyster. Jeg ville gerne have haft jordbær på, men da vi skulle handle frugten ind påskelørdag og først have det med tirsdag morgen, så var jeg bange for at de ikke kunne holde sig!
      Kode ordet for mig var at finde noget frugt de ikke får hver dag i vuggestuen som æbler, pærer banan og den slags.
      Vandmelonen var de vilde med;-)

      Slet
  3. Jeg kan sagtens forstå dig Line, og jeg har det også på samme måde. Karla får et minimum af søde sager, jeg syntes dog det er svært når vi har Storesøster (hver anden uge)... Men det irriterer mig hvis især bedste forældre fornærmende siger at hun da også skal have noget... Hendes første kage var da hun var 1 år og der var slik på kagekonen til hendes 2 års fødselsdag - første og eneste gang hun har fået slik. Jeg holder mig til devisen; de ved ikke hvad de går glip af - og så er det jo ikke nødvendigt at have slik for at skulle 'hygge sig'
    Kh Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi hi ja bedste forældre kan godt have lidt svært ved at forstå den mere skrappe linje mod sukker der er i dag. Men her er det nu gået meget godt, det har respekteret vores mening, omen der har været et løftet øjenbryn i ny og næ;-)

      Slet
  4. Jeg har det sådan lidt blandet med det. Jeg er på den ene side ikke vildt begejstret for, at børnene proppes med sukker, men på den anden side så er det min oplevelse, at får de lov at smage, så er lysten til at spise af det forbavsende lille. I dagplejen har jeg heller ikke serveret sukker - de har fået en pose med rosiner, flag og servietter - og haft en fest ud af det. Men herhjemme er vi bestemt ikke fanatiske, og sukker kommer der indenbords hver uge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Herhjemme er vi skam heller ikke fanatiske (kun mit eget indtag af sukker som desværre skal være lig nul!)
      Anker får både chokolade, is og kage, men aldrig slik og farvestoffer.

      Jeg kan godt lide at det er sammen med os han smager disse ting og vi kan sætte grænser for hvad det er og hvor meget. Det er først inde for det sidste halve år, vi rigtig har åbnet op for disse ting, før det har jeg ikke syntes han var klar.

      Men i det daglige får han ingen sukker, morgenmaden indtages som normalt uden sukker.

      Som du også skriver serverer du ikke sukker i dagplejen og på samme måde troede jeg at alle vuggestuer også var sukkerfrie! Men jeg blev klogere!

      Slet
  5. Min datter er næsten 5 så hun får både kage og slik. Men hun var næsten 3 inden hun spiste det første gang. Hvis der stod slik og frugt på bordet valgte hun frugten. Så der har vi nok været heldige. Men jeg kan så godt forstå dig mht kage til børn under 1 år. Jeg ville heller ikke have syntes det var ok. Ikke fordi jeg ser skævt til forældre der giver deres børn sukker, men de skal altså ikke have det i vuggestuen (synes jeg). I min datters børnehave ( og også vuggestue) har de en ret streng sukkerpolitik. Det passer mig glimrende. Så Alberte får altså kun søde sager i weekenden. Og bestemt ikke hver weekend. I stedet for "fredagsslik" får vi fredags popcorn fra gryde. Det tror jeg på er sundere. Men jeg er måske også lidt hys når det kommer til sukker.
    Sikke en svada.. Rigtig god weekend.
    Louise

    SvarSlet
  6. Min datter på 2,5 har aldrig i sit liv smagt slik eller sodavand. Hun savner det ikke, for hun får i stedet, hvis det er "fest" lidt rosiner/tørrede tranebær eller popcorn. Af søde drikkevarer får hun af og til friskpresset juice og diverse smoothies.
    I hendes vuggestue har de heldigvis en rigtig fin sukkerpolitik, så det er ikke en bekymring - Der har de ikke tradition for at forældrene kommer med eftermiddagsmad, selve vuggestuen laver en såkaldt "bamsekage" som er en rigtig fin idé synes jeg: Simpelthen en almindelig bolledej som formes som en kæmpe bamse og bages i ovnen og så med fødselsdags lys i. Ungerne elsker det!
    Til gengæld har jeg haft mine kampe med mine svigerforældre, som bestemt mener det er direkte synd for vores datter at hun ikke må få slik og sodavand - særligt i julen, som vi holdt hos dem, holdt det hårdt.

    SvarSlet
  7. Jeg har det på fuldstændig samme måde som dig. Inden Magne fyldte et år smagte han ikke sukker i nogen som helst afskygning, men nu (20 mdr.) får han lov til at smage kage, kiks, is og juice indimellem (og her er størrelsen ca. en kvart muffin), hvis det fx. er kage med bær/frugt på så får han bare frugten og er egentlig gladest for det. Jeg er glad for at bage kager, og synes det bliver lidt dobbeltmoralsk hvis jeg selv fylder mig, men han ikke må smage, for det meste gemmer vi det dog til om aftenen. Altså lidt indimellem... Men aldrig slik, chips, sodavand osv.

    Hans vuggestue er sukkerfri, eller det står der i hvertfald i deres virksomhedsplan og det fik vi at vide da vi besøgte dem første gang, og det var blandt flere andre ting grunden til at vi valgte den institution. Jeg vil gerne selv styre og vide hvor meget sukker der kommer i Magne, og det skal ikke ske flere gange om ugen. Derfor var jeg ekstra overrasket da jeg hentede ham en dag, og fik at vide at han sad og spiste is! Senere har jeg hørte en pædagog sige til en forældre at til fødselsdage kunne man købe en bæger økologisk is, også gerne til nabostuen. Økologien gør selvfølgelig at det er fri for farve- og tilsætningsstoffer, men isen er jo stadig fyldt med sukker. Det blev jeg faktisk ret forarget over at høre, når det nu er en sukkerfri institution. Vi henter stort set altid Magne inden eftermiddagensmaden, så det betyder ikke så meget for os. Men jeg har svært ved at se at det er nødvendigt til de små. Flag på bordet, fine servietter eller lys kan jo også gøre det festligt.

    Det blev vist en længere smøre :)

    SvarSlet
  8. Tillykke med Anker :-) Jeg er helt enig med dig ifht sukkerpolitik i institutioner især vuggestuer - jeg ser simpelthen ingen grundt til at vi skal præsentere vores børn for slik, kage og usunde drikke så længe de er tilfredse med frugt, tørret frugt, smoothies, fuldkornskiks osv. Herhjemme er den slags et stort hit - især hvis det serveres i en festlig pose eller en fin skål. Jeg er ligesom dig heller ikke fanatisk, og jeg ved godt at min søn ikke vil forblive sukkerfri - men går den så går den og indtil videre har han ikke vist nogen form for interesse for slik osv. Faktisk aner han ikke hvad slik er. Han får sommetider kage (når vi andre får), men i små mængder - det synes jeg er ok. Jeg kan simpelthen ikke se nogle gode argumenter for at man skal servere slik og kage i vuggestuer, der er masser af sunde og lækre alternativer :-) Dejligt at Ankers venner også var tilfredse med de fine frugtspyd. Jeg håber han havde en dejlig dag. KH. Laura

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...